Noderīgi padomi

Kā uzlabot bērna kustību attīstību agrīnā vecumā? Iegādājieties velosipēdu!

03 02 2020

Velobraukšanu pazīstam kā aktīvu un veselīgu sporta un aktīvā dzīvesveida nodarbi. Turklāt tā nodrošina ne tikai efektīvu sportisko slodzi, bet arī ietur saudzīgu muguras pozīciju, attīstot un stiprinot kopējo ķermeņa muskulatūru. Braukšanu ar velosipēdu pieaugušie nereti izmanto kā īpaši efektīvu pārvietošanās un kaloriju dedzināšanas veidu, līdzekli pret muguras, sprandas un locītavu sāpēm, kā arī - vienkārši jautru un aktīvu atpūtas veidu kopā ar draugiem vai ģimeni.

Liels notikums, katra maza bērna dzīvē ir iepazīšanās ar viņa pirmo velosipēdu, kas iesākumā garantēs aizraujošu mācīšanās procesu, bet arī vēlāk, kad braukšana ar to jau būs apgūta - neaizmirstamus piedzīvojumus svaigā gaisā. Par visiem tiem labumiem, ko katram bērnam sola velosipēds, un kādā veidā tas būs noderīgs arī bērna stājai un kopējam ķermeņa tonusam, arī pastāstīsim raksta turpinājumā.

Kādai tad būtu jābūt pareizai bērna stājai?

Nostādot bērnu pamatstājā, proti, iztaisnotu muguru, glavai un visam ķermenim atrodoties vienotā, vertikālā līnijā, bet kājām - taisni, abiem pleciem jāatrodas vienādā augstumā, nedaudz atviktiem atpakaļ. Jāpārliecinās par to, lai arī abas muguras lāpstiņas atrastos vienā līmenī un atstatumā no mugurkaula, bet ne krūšukurvī, ne mugurkaulā nerastos nedabīgi izliekumi.

Kādi ir visbiežākie bērna nepareizas stājas iemesli?

  • Ilgstoša sēdēšana nepiemērota augstuma un formas mēbelēs, piemēram, pie televizora, datorgalda, dīvānā;
  • Mazkustīgs dzīvesveids;
  • Nepareizi izvēlēts gultas matracis;
  • Ieradums ilgstoši stāvēt asimetriskās vai statiskās pozās;
  • Pārāk smagas skolas mugursomas nēsāšana ikdienā;
  • Neērti, neatbilstoši apavi vai traucējošs, apgrūtinošs apģērbs.

Kā novērst nepareizu stāju?

  • Regulāri sekot līdzi tam, lai bērns ilgstoši neuzturas neērtās, nedabiskās pozās;
  • Jāpievēršas fiziskām aktivitātēm, piemēram, velobraukšanai vai skrituļošanai;
  • Jāpārliecinās, ka bērna apavi ir atbilstošā izmērā un tiem nav nevajadzīgi platformas vai zoles izliekumi;
  • Jāpārliecinās par to, ka bērns pareizi nēsā skolas mugurssomu, tās siksnas ir uz abiem pleciem, lai svars tiktu sadalīts vienmērīgi. Tāpat, jāpārliecinās, ka skolas soma nepārsniedz maksimālo pieļaujamo svaru,proti - 10 -12 kilogramus.
  • Ja nepieciešams, jāvēršas pēc konsultācijas pie nozares speciālista - fizioterapeita.

Velosipēda ietekme uz stāju, muguru un kopējo ķermeņa muskulatūru

  • Pateicoties tam, ka riteņbraukšanas laikā bieži tiek kustinātas kājas, tiek papildu stimulēta muguras lejasdaļa, kas palīdzēs profilaktiski izvairīties no muguras disku izslīdēšanas un stiprinās mugurkaulu visā tā garumā.
  • Braukšana ar velosipēdu trenē un attīsta līdzsvara sajūtu un koordināciju, tādēļ būs vieglāk izpildāmi citi sarežģītāki vingrojumi.
  • Vecumā no sešiem līdz deviņiem gadiem nevajadzētu pārspīlēt ar pārlieku fiziski smagām sporta aktivitātēm, jāatceras, ka šajā vecumā, ķermenis vēl aug un attīstās, tādēļ pārāk liela slodze tam var radīt tikai kaitējumu. Tāpēc šajā vecumā vislielākais uzsvars būt jāliek uz bērna fiziskās attīstības, līdzsvara, koordinācijas, ātruma un reakcijas stimulēšanu. Šajā vecumā talkā nāks velosipēdi, peldbaseina vai ārstnieciskās vingrošanas abonementi.

  • Protams, jāatceras - lai velosipēds būtu labs sabiedrotais stājas uzlabošanā, tā sēdeklim noteikti jābūt noregulētam bērna augumam atbilstošā pozīcijā. Atbilstošā augstumā noregulēts sēdeklis sniegs atbalstu mugurai visā tās garumā, palīdzēs ilgstoši ieturēt pareizu stāju, tādejādi stiprinot teju ikkatru vissīkāko muguras muskuli.
  • Regulāra riteņbraukšana palīdzēs stiprināt ne tikai bērna mugurkaulu, bet arī uzlabos kardiovaskulāro sistēmu un norūdīs, un stiprinās kopējo elpošanas sistēmu.
  • Velobraukšanas laikā tiek stimulētas visas svarīgākās ķermeņa muskuļu grupas - vēdera, kāju, muguras un sēžas zonas.

Kā jūs novērtējat šo ierakstu?