Noderīgi padomi

Kas ir riepu balansēšana un kad to veikt?

riepu servisa darbinieks nonem riepu
28 08 2020

Jebkurš autovadītājs un auto īpašnieks zina, ka vismaz divas reizes gadā automašīnai ir jānomaina riepas. Tas jādara pirms vasaras un pirms ziemas sezonas, lai nodrošinātu drošu braukšanu. Taču jāņem vērā, ka riepu maiņa var būt nepieciešama arī ātrāk, piemēram, ja esošās riepas vairs nav labas kvalitātes un ir bīstami ar tām pārvietoties. Riepu montāža un balansēšana ir svarīga ikvienai automašīnai, vislabāk šo procedūru ir uzticēt profesionālim, kas spēs pienācīgi parūpēties par Jūsu spēkratu.

Kas ir riepu balansēšana?

Iespējams, ka ir diezgan liela daļa cilvēku, kuri nezina, kas ir riepu balansēšana. Riepu balansēšana ir process, kurš jāveic katru reizi pie riepu maiņas. Riepu balansēšanu un montāžu veic katrs specializēts riepu serviss. Jāsaka, ka vislabāk balansēšanu ir veikt tieši šādos servisos, ja vēlaties, lai darbs tiktu izdarīts maksimāli kvalitatīvi, jo tur tiek izmantotas speciālas iekārtas un instrumenti. 

Riepu balansēšanas laikā auto riteņus uzliek uz speciālas ierīces, kas saucas balansēšanas iekārta. Šī iekārta auto riteņus griež noteiktā ātrumā. Iekārta ir pieslēgta datoram, kurā parādās dati par to, vai riteņi rotē vienmērīgi. Ja šajā procesā tiek pamanīts, ka kāds no riteņiem nerotē vienmērīgi, tad datorā var redzēt šo informāciju, līdz ar to arī mehāniķis var attiecīgi rīkoties - diska iekšpusē ievietot īpašus atsvarus, kas kompensēs disbalansu. 

riepu balansesana ar modernu iekartu

Kad nepieciešams veikt riepu balansēšanu?

Ikvienam auto īpašniekam noteikti vajadzētu zināt, ka riepu balansēšanu nepieciešams veikt katru reizi, kad ir pienācis laiks mainīt iepriekšējās sezonas riepas uz nākamās sezonas riepām. Un nav svarīgi, vai riepas ir pilnībā jaunas vai jau kādu sezonu lietotas. Katru reizi, kad nākas likt citas riepas, arī balansēšana ir nepieciešama.

Tomēr ir vēl viens variants, kad riepu balansēšana ir nepieciešama. Tā obligāti nepieciešama, ja, automašīnai pārvietojoties ar lielāku ātrumu, var sajust vibrāciju, kas iepriekš nav bijusi. Parasti šāda vibrācija parādās pie ātruma, kas tuvojas 100 km/h, tomēr mēdz būt, ka tā parādās arī pie ātruma 70 km/h. Ja jūtat šādu vibrāciju, tad nekādā gadījumā nedrīkst to ignorēt. Pēc iespējas ātrāk ir jādodas uz kādu autoservisu, kur parūpēsies par Jūsu auto, lai ar to atkal būtu droši pārvietoties. 

Tomēr iepriekš minētās situācijas nav vienīgās, kas norāda, ka vajadzīga riepu balansēšana. Tā nepieciešama arī, ja gadās iebraukt kādā dziļākā bedrē. 

Kas var atgadīties, ja nav nobalansētas riepas?

Lai nodrošinātu patīkamu un drošu braukšanu, riepām obligāti jābūt nobalansētām. Pretējā gadījumā var rasties dažādi blakusefekti, kas var ietekmēt braukšanu, piemēram:

  • Auto vadīšana kļūs nepatīkamāka, jo būs manāma vibrācija, kas var ļoti nogurdināt autovadītāju
  • Radītā vibrācija veicinās gan ātrāku, gan nevienmērīgāku riteņu nodilumu
  • Ātrāk nodils automašīnas piekares detaļas
  • Pasliktināsies braukšanas drošība. Nenobalansētas riepas ir daudz grūtāk vadīt, līdz ar to atsevišķās situācijās, kad katrs bremzēšanas ceļa vai manevra centimetrs ir svarīgs, var rasties avārijas situācijas.

Riepu montāžas process

Iespējams, ka ir kāds autovadītājs, kurš vēl pilnībā neizprot, kā notiek riepu montāža un balansēšana. Tālāk būs detalizētāk apskatīts pats montāžas un balansēšanas process. Jāņem vērā, ka šo darbu jāuztic servisa speciālistiem, jo viņiem ir visa nepieciešamā tehnika, lai šo darbu paveiktu kvalitatīvi. Nav nozīmes, vai šis serviss ir liels vai mazs, galvenais, ka tajā strādā zinoši servisa meistari.

Riepu montāžas un balansēšanas process:

  1. Pirmais darbs, kas tiek veikts - automašīnu paceļ uz īpaša auto pacēlāja. Tas nepieciešams, lai tiktu nodrošināta veiklāka piekļuve riteņiem. Kad automašīna ir pacelta, tiek atskrūvēti disku uzgriežņi un ritenis tiek noņemts.
  2. Tālāk tiek veikta atbortēšana - no riteņa izlaiž gaisu un tālāk ar montāžas iekārtas palīdzību no diska tiek noņemta riteņa mala.
  3. Ar speciālu montāžas iekārtu riepa tiek novilkta no diska.
  4. Montāžas procesā var arī sabojāt automašīnas riteņus, taču, lai montāža noritētu veiksmīgi, tiek izmantotas speciālas pastas, ar kurām servisa darbinieki ieziež riteņu malas, tādējādi montāža tiek veikta kvalitatīvi. Tāpat šī pasta nodrošina labāku riteņu piegulšanos disku malām.
  5. Uz tās pašas montāžas iekārtas tiek montēta katra riepa uz sava diska. Šajā procesā servisa meistari ļoti rūpīgi seko visam līdzi, lai neatgadītos nekādas kļūdas, piemēram, riepu neprecīza piegulšana pie diskiem vai gaisa noplūdes riepā.
  6. Nākamais posms riepu montāžas procesā ir gaisa piepildīšana riepās. Katru riepu piepilda līdz tādam spiedienam, kādu riepu ražotājs ir noteicis. 
  7. Tālāk darbība notiek uz balansēšanas stenda. Šis stends stimulē riteņu rotāciju braukšanas laikā. Tāpat ar šo darbību var noteikt, vai ir kāda rotācijas nobīde. Ja ir, tad tā obligāti ir jānovērš, pretējā gadījumā auto kļūs grūtāk vadāms. 
  8. Lai novērstu kaut mazākās rotācijas kļūmes, auto riteņus balansē ar īpašiem atsvariem, kuri tiek uzstādīti riepu disku iekšmalās.
  9. Pēdējā darbība riepu montāžas procesā ir riepu uzstādīšana uz automašīnas. To var darīt, ja vairs nav nevienas rotācijas kļūmes, kā arī riepās ir pietiekami daudz gaisa.

iekarta riepas balansesanai

Padomi, kā pagarināt riepu mūžu

Kad riepu montāža un balansēšana ir veikta, var bez problēmām doties ceļā. Tomēr jāatceras, ka riepu balansēšana un montāža nav vienīgais pasākums, kas attiecas uz riepām. 

Braucot var atgadīties kāds misēklis, piemēram, pārsprāgt riepa. Lai tā nenotiktu ir jābrauc uzmanīgi, kā arī nepieciešams regulāri veikt riepu un disku apskati, lai pārliecinātos, ka tās ir drošas braukšanai. Tāpat var ievērot pāris padomus, kas ļaus paildzināt riepu kalpošanas ilgumu, jo, neskatoties uz to, ka auto ir pilnībā jaunas riepas, tās tāpat ar laiku nodilst. Vienīgais, ko var darīt, ir palēnināt nodilšanas ātrumu, darot sekojošas lietas: 

  • Lai riepas kalpotu ilgāk, tajās jāuztur vienmērīgs spiediens.

  • Jācenšas izvairīties no straujiem un agresīviem manevriem.
  • Riepas vēlams sargāt no dažādām eļļām un ķimikālijām. Ja riepas nonāk saskarē ar šīm vielām, to kalpošanas mūžs ir ievērojami īsāks.
  • Pirms veic riepu montāžu, jāpievērš uzmanība diskiem. Lai nesabojātu auto riepas, riepu maiņu nedrīkst veikt uz sabojātiem diskiem.
  • Vajadzētu censties izvairīties no pārvietošanās pa sliktiem ceļiem. Iebraucot dziļākās bedrēs var tikt bojātas gan riepas, gan diski. Lai riepu serviss nebūtu jāapmeklē biežāk nekā gribētos, labāk izvēlēties braukt pa garāku, bet labāku ceļa segumu.
  • Tāpat nevajadzētu taupīt, iegādājoties ziemas riepas vai vasaras riepas. Dažkārt lētas un nekvalitatīvākas riepas var nākties arī biežāk mainīt. Vislabāk iegādāties riepas, kas kalpos vairākas sezonas.

Kā jūs novērtējat šo ierakstu?