Noderīgi padomi

Vasaras riepas - Riepu protektoru tipi

vasaras riepas stav pie cela malas vasara
13 07 2020

Labas auto riepas ir viens no svarīgākajiem drošības elementiem uz ceļa, tādēļ īpaša uzmanība jāpievērš to kvalitātei. Viens no būtiskākajiem aspektiem ir riepu protektora tips un dziļums. Turpinājumā mazliet vairāk par to, kādi ir riepu protektoru tipi, un kam pievērst uzmanību, izvēloties vasaras riepas. 

Protektora uzbūve 

Lai riepas Jūsu automašīnai izvēlēties būtu vienkāršāk, jāaplūko protektora uzbūve. Protektori mēdz būt dažādi, bet to uzbūve daudz neatšķiras. 

Riepas sastāv no protektora blokiem - tie atbild par saķeri ar ceļu, kā arī amortizāciju. Nākamais elements ir ūdens novadīšanas kanāli. Pats nosaukums jau arī pasaka priekšā, kādu funkciju tie pilda. Rievas (atstarpes starp protektora blokiem) - gādā par ūdens, dubļu, sniega izspiešanu, lai saķere ar ceļa virsmu būtu pēc iespējas labāka. Tieši tādēļ ziemas riepas ir ar dziļākām un platākām rievām. 

Protektora blokos ir arī mazākas rievas - tās sauc par lamelēm. Arī tās ir svarīgas, īpaši ziemas riepām, jo labāk palīdz novadīt sniegu un dubļus. 

Nozīmīgs elements ir ribas - viena vai vairākas līnijas visas riepu rotācijas garumā. Tās kalpo kā stiprinājums, jo tieši riepu vidus daļa parasti ir vājākais posms. 

Ļoti svarīgi ir indikatori, kas norāda uz protektora nodilumu. Ja riepu protektora bloki ir vienā līmenī ar šiem indikatoriem, ir laiks mainīt riepas. Te arī svarīgi ņemt vērā, kāds ir minimālais pieļaujamais protektora dziļums.

vasaras riepas

Protektoru veidi 

Svarīgs aspekts, kam noteikti jāpievērš uzmanība, ir protektora veids. Tie mēdz būt dažādi: 

  • Simetrisks - piemērots nelielu attālumu veikšanai, braukšanai pa pilsētas ceļiem. Šāds protektors ir izturīgs, nodrošina labu braukšanas komfortu;
  • Asimetrisks - piemērots jaudīgiem automobiļiem, kā arī sporta auto. Nodrošina stabilitāti un labu akvaplanēšanas pretestību, kā arī zemu trokšņu līmeni. Šāda tipa riepām ir elastīgas malas, kas nozīmē zemāku triecienizturību. Līdz ar to arī riepu kalpošanas laiks parasti ir īsāks;
  • Ar norādītu kustības virzienu - šādām riepām ir norādīts konkrēts rotācijas virziens, tātad riepas var mainīt tikai no priekšējās ass uz aizmugurējo - vienā automašīnas pusē. Šādas auto riepas nodrošina lielisku vadāmību. Tomēr šāda tipa protektoram ātrāk veidojas nodilums. 

Kā protektora tips ietekmē braukšanas drošību? 

Vasaras riepu protektors būtiski ietekmē braukšanas drošību. Piemēram, simetrisks protektora raksts sniedz labu saķeri ar ceļu, tomēr ietekmē sniegumu lietus laikā, palielinot akvaplanēšanas risku. 

Asimetrisks riepu protektora raksts nodrošina labu braukšanas pieredzi dažādos laikapstākļos, taču tās būs jāmaina biežāk. Lai nu kā, daudzi autovadītāji tās uzskata par ideālām vasaras riepām. 

Riepas ar protektoru, kam norādīts kustības virziens, sniedz drošāku braukšanas pieredzi arī, ja attīstīts lielāks ātrums. 

Vasaras riepu protektora dziļums 

Būtisks aspekts ir riepu protektora dziļums. Vienkārši runājot tas ir riepu protektora augstums. Šis aspekts ir nozīmīgs, jo braukšanas laikā riepas nodilst - tas ietekmē gan saķeri, gan automašīnas vadāmību. 

Jaunas vasaras riepas parasti ir 6 - 8 mm dziļu protektoru. CSDD normatīvajos aktos norādīts, ka minimālais protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6mm. Ziemas riepām minimālais protektora dziļums ir 4 mm. 

Kas ietekmē riepu nodilumu? 

Riepu nodilumu ietekmē dažādi aspekti. Daudz kas atkarīgs no braukšanas stila - ja patīk braukt ātri un agresīvi, jārēķinās, ka protektora dziļums samazināsies straujāk. Citi apstākļi, kas vasaras riepām liek dilt ātrāk, ir nepareizs spiediens riepās, pārmērīgs automašīnas svars, spēkrata ritošās daļās bojājumi. 

Kāpēc ziemas riepām un vasaras riepām atšķiras standarti? 

Gan vasaras, gan ziemas riepas veidotas tā, lai tās būtu maksimāli pielāgotas sezonai raksturīgajiem laika apstākļiem. Ziemas riepas izgatavotas no mīkstākas gumijas, lai saķere ar ceļa virsmu būtu efektīvāka. Ja šāda tipa riepas tiek izmantotas vasarā, riepas nodils daudz ātrāk, pieaug arī bremzēšanas ceļa garums. 

Pieejamas arī riepas ar radzēm - ar tām drošāk braukt par apledojušiem ceļiem, tomēr jārēķinās, ka daudzviet Eiropā šāda tipa riepas nav atļautas. Ja plānojat izbraukt ārpus valsts robežām, tas būtu jāņem vērā. 

Kā jau minēts iepriekš, minimālais protektora dziļums ziemas riepām ir 4 mm, un automašīnai ar ziemas riepām jābūt aprīkotai no decembra līdz 1. martam. 

Rūpējoties par savu un apkārtējo drošību, jārūpējas par auto riepām. Svarīgi dot priekšroku kvalitātei, kā arī regulāri sekot līdzi, kāds ir protektora dziļums. Aicinam Jūs tuvāk iepazīties arī ar populārākajiem vasaras riepu zīmoliem un izvēlēties uzticamas un drošas riepas.

Kā jūs novērtējat šo ierakstu?